Į Lietuvą atvyko autobusai pritaikyti neįgaliesiems

SONY DSC

UAB „Tolimojo keleivinio transporto kompanija“ TOKS ir UAB „Kautra“ vykdančios keleivių vežimą tarptautiniais, tarpmiestiniais ir priemiestiniais maršrutais, įsigijo po 2 tarpmiestinius autobusus, pritaikytus vežti asmenis judančius neįgaliojo vežimėliais.

Keleivius Lietuvos keliais netrukus veš keturi naujutėliai dviaukščiai „Setra“ autobusai. Išsyk dvi Lietuvos keleivinio transporto įmonės – Vilniaus bendrovė TOKS ir Kauno „Kautra“ – įsigijo pirmuosius šalyje žmonėms su judėjimo negalia pritaikytus autobusus.

Istorinis įvykis

Žmonės, turintys judėjimo negalią, jiems pritaikytų tarpmiestinių autobusų atsiradimą Lietuvoje prilygina stebuklui. „Iki šiol negalėjome skųstis valstybės parama – įsigyjant tolimojo susisiekimo autobusų bilietus, mums galioja net aštuoniasdešimties procentų nuolaida. Tačiau kas iš to, jei šia nuolaida praktiškai negalėjome pasinaudoti? Džiaugiamės, kad pagaliau ir mes turėsime galimybę keliauti patogiai“, – kalba Lietuvos žmonių su negalia sąjungos projektų koordinatorė Ginta Žemaitaitytė.
Pasak jos, anksčiau žmogui neįgaliojo vežimėlyje, pasiryžusiam keliauti autobusu, tekdavo susitaikyti su nepatogumais ar net pažeminimu. „Vairuotojui tokį žmogų tekdavo įnešti į autobusą ant rankų. Tačiau pasitaikydavo atvejų, kai prireikdavo į transporto priemonės saloną tiesiog šliaužte įšliaužti. Tai žemino mūsų orumą“, – kalba Ginta.

Jai antrina taip pat neįgaliojo vežimėlyje sėdinti Jurgita Masiulionytė. „Vairuotojams tekdavo didelė našta įkelti neįgalųjį į autobusą, pasirūpinti jo vežimėliu. Kai kuriems vairuotojams būdavo fiziškai sunku susidoroti su tokia užduotimi. Džiugu, kad pagaliau baigėsi laikai, kai mus tekdavo tampyti it maišus. Neįgaliesiems pritaikyti autobusai padės mums tapti savarankiškesniems“, – sako Jurgita.
Kad neįgalieji važinės specialiai jiems pritaikytomis keleivinio transporto priemonėmis, džiaugiasi ir TOKS vairuotojas Zbignevas. „Žinoma, esu patenkintas, kad pagaliau sulaukėme neįgaliesiems pritaikytų autobusų. Iki šiol ne vienus metus teko nešioti šiuos žmones ant rankų. Dabar mūsų užduotis bus gerokai paprastesnė – tik atlenkti rampą, kad vežimėlyje sėdintis žmogus galėtų patekti į autobuso į saloną.“
Pasak įvažą išbandžiusių merginų, ji – patogi, nuolydis – nedidelis, įvažiuoti vežimėliu į saloną nesunku. Jei autobusui tektų sustoti ten, kur nėra šaligatvio bortelio ir rampos nuolydis taptų pernelyg didelis, transporto priemonėje įrengta speciali sistema: autobusas gali pažemėti dešimčia centimetrų.

Lietuvos žmonių su negalia sąjungai vadovaujanti Rasa Kavaliauskaitė naujų neįgaliesiems pritaikytų autobusų įsigijimą vadina istoriniu įvykiu. „Džiaugiuosi, kad pagaliau ir mūsų žmonės galės po Lietuvą keliauti patogiai. Tikimės, kad mums pritaikytų autobusų ateityje tik daugės“, – kalba Rasa.

Kad tai – ne tuščios viltys, patvirtina ir Susisiekimo ministerijos atstovai. „Šiuo metu derinamas 2014–2020-ųjų Europos Sąjungos paramos veiksmų programos 4 prioriteto 519 priemonės „Viešojo transporto paslaugų prieinamumo didinimas“ projekto finansavimo sąlygų aprašymo projektas. Numatyta finansuoti tolimojo reguliaraus susisiekimo autobusų, tarpmiestinių traukinių, taip pat keltų pritaikymą žmonėms su specialiaisiais poreikiais. Tolimojo susisiekimo autobusus eksploatuojantys vežėjai galės pretenduoti į šią paramą, pritaikant transporto priemones judėjimo, regos ar klausos negalią turintiems keleiviams. Kartu su pritaikymu dviračiams vežti, tam numatyta skirti 868 860 eurų. Projektai bus atrinkti konkursu“, – sako Susisiekimo ministerijos Kelių transporto ir civilinės aviacijos politikos departamento direktorius Gražvydas Jakubauskas.

Graži iniciatyva

Konkursuose ketina dalyvauti ir vilniečių TOKS bei kauniečių „Kautros“ įmonės, prieš vasaros sezoną įsigijusios po du modernius vokiškus autobusus „Setra 431 DT“. Trys autobusai jau atvyko į Lietuvą, vienas atkeliaus gegužės mėnesį.
„Nuolat bendraujame su judėjimo negalią turinčiais kauniečiais. Žinome jų poreikius, į juos visada stengiamės atsižvelgti. Esame socialiai atsakinga įmonė, tad mūsų tikslas – sudaryti sąlygas patogiai keliauti kiekvienam žmogui. Tikimės, kad naujosios transporto priemonės padės neįgaliesiems labiau integruotis į bendruomenę, gyventi visavertį gyvenimą. Ir tarp mūsų įmonės darbuotojų yra turinčių judėjimo negalią, tad ši tema mums artima ir labai aktuali“, – sako bendrovės „Kautra“ generalinis direktorius Linas Skardžiukas.

Bendrovės TOKS vadovai su neįgaliaisiais taip pat bendrauja ir bendradarbiauja ne vienus metus, žino jų problemas ir stengiasi į jas atsižvelgti.
„Naujuosius autobusus įsigijome artėjant vasaros atostogoms, kuomet lietuvaičiai daugiau keliauja. Tikimės, jie padės žmonėms su judėjimo negalia lengviau ir patogiau pasiekti pajūryje esančias poilsiavietes. Kaip tik link jūros besidriekiančiais maršrutais pirmiausia važinės naujieji autobusai“, – kalba bendrovės TOKS generalinis direktorius Arūnas Indrašius.

Patobulinta konstrukcija

Norint pritaikyti autobusus neįgaliesiems, Vokietijos gamintojams Lietuvos vežėjų užsakymu teko šiek tiek pakeisti kėbulo konstrukciją. Modifikuotas „Setra“ rėmas, paplatintos durys, kad prie jų būtų galima įmontuoti atlenkiamą rampą neįgaliųjų vežimėliams įvažiuoti. Šalia durų įrengtas mygtukas, kurį paspaudęs neįgalusis gali išsikviesti vairuotoją.

Salono viduje sumontuoti specialūs bėgiai, taip pat vežimėlio tvirtinimo sistema. Dėl to autobuse teko atsisakyti keturių sėdimųjų vietų.
Taip patobulinti vieną autobusą vežėjams kainavo apie septynis tūkstančius eurų. „Dalyvausime ir projektuose, kurie suteiks galimybę gauti lėšų iš Europos Sąjungos fondų tolimojo susisiekimo autobusams pritaikyti žmonėms su negalia. Beje, jau esame užsakę du priemiesčio vežimams skirtus autobusus, kuriuose numatyta vieta keltuvams įrengti“, – kalba L.Skardžiukas.

Naujieji „Setra 431 DT“ – dviaukščiai, juose – 76 sėdimosios vietos. Nors salone numatyta viena vieta neįgaliojo vežimėliui pastatyti, pasak Gintos ir Jurgitos, šiek tiek patobulinus tvirtinimo įrangą, nesunkiai galėtų tilpti ir du. Be to, neįgaliojo vežimėlius galima palikti bagažinėje ir keliauti įsitaisius ant minkštos, patogios autobuso sėdynės. „Dviaukščio autobuso bagažinė – erdvesnė, tad čia nesunkiai tilps ir neįgaliųjų vežimėliai. Be to, šiems autobusams užsakytos papildomos bagažinės, kurios bus sumontuotos autobuso gale“, – sako bendrovės TOKS Keleivių vežimo skyriaus viršininkas Janas Andrijevskis.

Keliaujančiųjų patogumui autobusuose veiks nemokamas belaidis internetas, bus įrengta mediateka. Prie jos savo kompiuteriu, mobiliuoju telefonu prisijungęs keleivis ras naujausius kino filmus, įvairius žurnalus, galės klausytis mėgstamos muzikos.

 

SONY DSC

SONY DSC

Informacijos šaltinis: asgaliu.lrytas.lt

LZNS - post author

Mums labai svarbu pasiūlyti neįgaliesiems daugiau galimybių, kad jie galėtų pasinaudoti visomis savo teisėmis ir visapusiškai dalyvautų visuomenės gyvenime.

Parašykite komentarą

Your email address will not be published